Ik haat cijfers + video
Cijfers…Ze zijn overal aanwezig.
Je komt ze geregeld tegen in je eigen business: aantal klanten, registratie van uren, omzet, kosten, tarieven,…of als je boekhouder ernaar vraagt . En dan zie je ze ook nog eens in je eigen communicatie opdagen: aantal bezoekers op je website, volgers op je socials, de openingsrate van je nieuwsbrief,…
Ik heb een haat-liefdeverhouding met cijfers. Zo kan ik de ene keer euforisch zijn bij het zien van mijn cijfers en op een ander moment zijn ze een bron van grote frustratie en ergernis. Dan zie ik mezelf als moppersmurf: “Ik haat cijfers” . Herken je dit gevoel?
Begrijp me niet verkeerd: enerzijds zijn cijfers en statistieken héél nuttig voor je business maar anderzijds hebben ze ook een grote impact op je mindset en kunnen ze zorgen voor een blokkade.
En wanneer ben je feitelijk ‘goed’ of slecht’ bezig? Wie bepaalt eigenlijk deze resultaten? Daarom enkele tips die ik toepas om cijfers op een positieve manier te gebruiken voor mijn business.
Mindful omgaan met cijfers
- Staar jezelf niet vast op ‘cijfers’ en ‘statistieken’ maar kijk naar de waarde en tijd die je erin hebt gestoken: Was het de moeite waard? Bracht deze actie je dichter bij je doel?
- Vergelijk jezelf niet met anderen: elke business is anders, het is heel verleidelijk om te vergelijken maar het kan een grote impact hebben op je mindset en je gaat minder snel actie ondernemen. Doe je eigen ding. Kijk welke acties voor jou werken en leer ervan, evalueer en stuur bij.
- Vraag het rechtstreeks aan je doelgroep: ben je niet zeker of sommige cijfers wel kloppen? Of vind je een bepaalde statistiek vreemd? Check het bij je doelgroep. Zo weet je meteen uit rechtstreekse bron hoe dit komt en kan je met concrete feiten aan de slag.
- Kwaliteit boven kwantiteit: als startende ondernemer is het niet makkelijk om van 0 te beginnen en duurt het even voordat je een mailinglijst hebt opgebouwd of je voldoende volgers op Instagram hebt, laat je hierdoor niet tegenhouden. Kwaliteit is beter dan kwantiteit: focus je op de personen die écht interesse in jouw onderneming hebben. Liever dus 10 goede profielen dan 50 slechte die je mailing nooit zullen lezen.
Video: nuttige cijfers om je communicatie te evalueren
Uiteraard bestaan er diverse tools die je waardevolle informatie geven zodat je je communicatie kan verbeteren. Vandaar dat ik je enkele cijfers toon die ik geregeld voor mijn eigen communicatie bekijk.
Bekijk hieronder de video, vergeet je geluid niet aan te zetten.
Vond je deze video waardevol? Top! Deel hem dan gerust met anderen. Check jij nog andere cijfers? Ik ben heel benieuwd, stuur ze me gerust door.
Share this: