Rennen, hollen en weer doorgaan.. stop ermee!
Schakel jij social media in voor je communicatie? Dan heb je het vast ook al meegemaakt: te weinig inspiratie, geen tijd maar toch snel tussendoor nog een postje publiceren om maar actief te zijn?
Je hebt het zodanig gehad dat je ermee wilt stoppen. Je bent het beu om continu last-minute achter de feiten aan te hollen? Ik begrijp je helemaal. Maak het jezelf gemakkelijk en start met content planning.
Ik hoor het je al zeggen: pff plannen, daar heb ik geen tijd voor. Geloof me, het is de investering waard. Eens je je eigen manier hebt gevonden, werkt het veel efficiënter en kom je tot rust.
Zelf ben ik fan van deels inplannen en deels spontaan publiceren. Concreet: mijn berichten plan ik meestal voor 2 weken op voorhand in. Stories maak ik ad hoc, ik voorzie enkele korte vaste momenten in mijn agenda.
Het is een manier die voor mij werkt. Weet dat er geen perfecte werkwijze is, zoek een manier die voor jou het beste past!
Content planning door middel van ‘batchen’
Sinds kort werk ik volgens het principe van ‘batchen‘, met dank aan Rebel Anouck voor de tip. Batchen betekent dat je vaste tijdsblokken creëert waarbij je focust op 1 specifieke taak vb: schrijven. Volgens dit principe kan je je social media als volgt onderverdelen.
Content creëren
Wat wil je vertellen aan je doelgroep? Zorg dat er een rode draad doorheen je boodschappen is. Enkele suggesties:
- Werk met kernboodschappen: zo heb je steeds een houvast en heb je voldoende afwisseling in je feed. Een kernboodschap is een belangrijke waarde of resultaat dat belangrijk is voor jou en je onderneming. Het is een onderdeel van je visie en missie.
- Check maandelijks of er themadagen zijn die je kan gebruiken. Bij I like media vind je een top topical kalender voor 2022
.
- Ben je fan van citaten of quotes, voeg deze dan ook toe aan je planning.
- Stel jezelf geregeld voor: vertel leuke weetjes over jezelf.
- Recycleer: je kan gerust je boodschappen herhalen. Denk eraan dat niet iedereen al je content ziet (dat algoritme hé).
Content schrijven
Nu ga je de boodschappen uit de vorige stap omzetten naar tekst(en). Vind je het moeilijk om telkens nieuwe content te schrijven? Enkele hulpmiddelen die je kunnen helpen:
- Flow schrijven: Je schrijft over een random onderwerp gedurende 20 minuten maar zonder na te denken over de spelling of over het maken van de ‘ideale post’. In alle vrijheid schrijf je wat er bij je opkomt bij dit onderwerp.
- Brain dump : een gelijkaardig opzet maar in plaats van over 1 onderwerp, schrijf je gewoon op wat er in je opkomt. Geen censuur, alles noteren
. Dankzij deze methode krijg ik geregeld nieuwe ideeën en inzichten die ik later gebruik.
Door het regelmatig uitvoeren van deze hulpmiddelen ga je veel makkelijker schrijven wanneer het nodig is.
Afbeeldingen
Uiteraard is het visuele aspect heel belangrijk bij sommige social media. Maak je foto’s daarom tegelijk in één vast tijdsblok en bespaar zo heel wat tijd. Belangrijk: durf jezelf te tonen. Mensen kopen van mensen .
Inplannen in tool
En tot slot, de laatste stap: alles samenvoegen en inplannen. Tegenwoordig bestaan er heel wat tools die je kan gebruiken: Hootsuite, Sked social, SmarterQueue, Later, Planoly,..
Zelf gebruik ik voorlopig de gratis Bedrijfsmanager van Facebook. Maar dit is heel persoonlijk en afhankelijk van het type & het aantal social media dat je gebruikt. De meeste betalende tools kan je enkele dagen tot weken uittesten. Probeer het dus zeker uit wat voor jou werkt.
Tip: Miet van Unclouded organiseert deze week een Masterclass over het plannen met Smarterqueue. Check it out! Nee, dat was niet afgesproken
.
Ga aan de slag met het maken van jouw planning en ontdek het verschil. Veel succes ermee!
Share this: