Met of zonder ribbeltjes?
Sta je ook wel eens in de supermarkt voor het rayon chips en weet je niet wat kiezen? Zoveel smaken, al die variaties: gewone, ribbeltjes, rondjes,…Ahh keuzestress
!
Gaan we old-school voor de originele chips of toch maar de gezonde variant ‘Oven Baked’ nemen? In een ver verleden was er enkel zout of paprika. Simpel en duidelijk .
Tegenwoordig hebben we bij elke beslissing die we maken de luxe om meerdere opties te hebben. Zowel bij de meest eenvoudige dingen zoals een brood kopen als bij uitzonderlijke aankopen zoals een auto of een huis.
Uiteraard brengt ‘keuze’ veel voordelen maar het bezorgt je ook een hoop stress. Voordat je je beslissing kan maken, dien je een heleboel opties te filteren. Soms zou het veel makkelijker zijn als er maar 2 opties zijn.
Dit geldt ook voor je communicatie. Je wilt het liefst op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig zijn – offline & online – maar in praktijk is dat niet altijd haalbaar, zeker als solopreneur.
Dus, het is belangrijk om keuzes te maken. Je tijd is kostbaar en kan je dus best optimaal benutten.
Welk communicatiekanaal gebruik je het beste?
Om de keuze voor jou wat makkelijker te maken, lijst ik hier de belangrijkste factoren op:
- Doelgroep: waar is je potentiële klant aanwezig?
Het lijkt vanzelfsprekend: je bent aanwezig waar jouw klanten vertoeven. Maar weet je dit ook effectief? Heb je feedback gevraagd aan je huidige klanten? Doe dit zeker op geregelde tijdstippen. Zo kan je altijd je eigen communicatie bijsturen. Vraag hoe ze bij jou terecht zijn gekomen (Google, website, socials, vrienden,…) en welke kanalen ze het meest gebruiken om informatie te ontvangen.
- Boodschap: wat is je doel?
Vraag jezelf af: wat wil ik bereiken met deze communicatie? Wil ik enkel informeren of aanzetten tot aankoop? Of wil ik mensen overtuigen? Afhankelijk van het type boodschap kan je gekozen kanaal variëren. Bijvoorbeeld: een bevestiging van een afspraak kan je gerust per mail versturen. Wil je iemand overtuigen dan is een persoonlijk gesprek of videoboodschap een betere optie. Ga je naar een netwerkevent, dan komen visitekaartjes zeker van pas.
- Medium: wat zijn de vereisten?
Of je nu een mailing stuurt, een vlog maakt of een Facebookpost plaatst, elk type kanaal heeft specifieke eigenschappen. Bij het ene medium is ’tekst’ cruciaal en bij het andere is het ‘visuele’ belangrijker. Ook dit speelt een rol bij de keuze die je maakt. Wat primeert bij jouw communicatie?
- Blijf jezelf!
Kies kanalen die bij jou en je onderneming passen en waar je je goed bij voelt. Praat je graag, denk dan eens na over een podcast. Schrijf je liever, dan kan een mailing jouw beste oplossing zijn. Neem niet klakkeloos de laatste trends over maar kijk of ze in jouw werkwijze passen.
- En nog dit…. consistentie is belangrijker dan frequentie
Start je met een kanaal, wees dan mild voor jezelf en hou het realistisch. Consistent zijn is véél belangrijker dan continu informatie te verspreiden. Bijvoorbeeld: Post liever elke week 2 berichten op Instagram dan de ene week 5 berichten en de andere week geen. Zoek naar een manier die voor jou werkt en hou je eraan.
Ik hoop dat je aan de hand van deze tips je eigen kanalen kritisch onder de loep neemt. Zijn ze nog een meerwaarde voor je onderneming? Leveren ze je extra klanten of informatie op? Of kosten ze je alleen maar energie?
Doe eens de oefening en durf gerust te schrappen. Je mag altijd je bevindingen met me delen.
By the way, voor de geïnteresseerden: mijn favoriete chips zijn paprika! Alle soorten zijn goed: de gewone, met ribbeltjes, oven baked of Doritos .
Share this: